Δημιουργική Σκέψη και Ιδιοφυίες: Αποκαλύπτοντας τα Μυστικά της Επίλυσης Προβλημάτων

Πώς οι εξαιρετικά έξυπνοι ανθρωποι χρησιμοποιούν πρωτοποριακές μεθόδους σκέψης για να ξεπεράσουν τα προβλήματα

από Alexandros Metaxatos
299 προβολές 7 λεπτά ανάγνωση

Οι δημιουργικοί στοχαστές κυβερνούν τον κόσμο!

Συνεχώς αναζητούν γρηγορότερους, καλύτερους και ευκολότερους τρόπους για να επιτύχουν τους στόχους τους.

Οι άνθρωποι που σκέφτονται δημιουργικά είναι υπεύθυνοι για πολλές από τις μεγάλες ανακαλύψεις, τις καινοτομίες και προόδους στην ανθρώπινη ιστορία. Ξέρουν ότι μερικές φορές μια καλή ιδέα είναι το μόνο που χρειάζεται για να αλλάξει την πορεία μιας επιχείρησης ή της ζωής ενός ατόμου.

Ο μεγαλύτερος εχθρός της δημιουργικής σκέψης

Η μηχανική σκέψη είναι ο εχθρός της δημιουργικής σκέψης.

Τείνει να είναι άκαμπτη και μονοκόμματη.

Είναι, “ή με τον δικό μου τρόπο ή καθόλου.”

Η μηχανική σκέψη έχει τις ρίζες της στο φόβο της αποτυχίας ή μην κάνουμε λάθος και χάσουμε χρόνο, χρήμα, ή και τα δύο. Αυτό προκαλείται από το φόβο της κριτικής ή της αποδοκιμασίας.

Οι άνθρωποι με φτωχή σκέψη:

  • Σκέφτονται τα πράγματα ως μαύρο και άσπρο αντί για αποχρώσεις του γκρι.
  • Σκέφτονται ακραία. Ναι ή όχι και πάνω ή κάτω.
  • Σκέφτονται ότι υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να λυθεί ένα πρόβλημα, ενώ υπάρχουν πολλοί.
  • Είναι θύματα της «ομοιόστασης». 
  • Έχουν κολλήσει στη ζώνη της άνεσής τους.
  • Φοβούνται και αποφεύγουν οτιδήποτε νέο ή διαφορετικό, ακόμα και τη βελτίωση των συνθηκών.

Αλλά αυτό δεν είσαι εσύ …

Είσαι μια πιθανή Ιδιοφυία

Έχετε περισσότερες δημιουργικές δυνατότητες από ό, τι θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε σε εκατοντάδες ζωές. Μπορείτε πραγματικά να γίνετε πιο δημιουργικοί κάθε φορά που καταλήγετε σε κάτι νέο.

Φαίνεται πως η δημιουργικότητα είναι ο καλύτερος δείκτης ή πρόγνωση της επιτυχίας στη ζωή και στην εργασία. Όσο πιο δημιουργικοί είστε, τόσο καλύτερες θα είναι οι ιδέες σας για να βελτιώσετε τη ζωή σας, την εργασία, και τα πάντα γύρω σας.

Μια καλή ιδέα μπορεί να είναι αρκετή για να αλλάξει ολόκληρη την κατεύθυνση της ζωής σας.

Πώς να αναγνωρίσετε τη δημιουργικότητα

Οι Δημιουργικοί άνθρωποι είναι περίεργοι. Κάνουν πολλές ερωτήσεις και δεν είναι ποτέ ικανοποιημένοι. Στην πραγματικότητα, μπορείτε να γίνετε πιο δημιουργικοί απλά κάνοντας περισσότερες ερωτήσεις σχετικά με τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω σας αντί να είστε ικανοποιημένοι με επιφανειακές απαντήσεις.

Η Ιδιοφυία μέσα από όλες τις ηλικίες

Υπάρχουν πολλές μελέτες των ιδιοτήτων των μεγαλοφυιών σε όλες τις ηλικίες. Το πρώτο γεγονός που ανακάλυψαν ήταν ότι η ευφυία δεν είναι θέμα IQ ή ακαδημαϊκών προσόντων. Πολλές λεγόμενες ιδιοφυΐες είχαν μέσο όρο ή ελαφρώς πάνω από το μέσο όρο στα τεστ. Αντ ‘αυτού, η ευφυΐα ήταν περισσότερο θέμα στάσης και της προσέγγισης προς τις αναπόφευκτες προκλήσεις της ζωής.

Φαίνεται ότι οι ιδιοφυίες έχουν τρεις ιδιότητες που έχουν αναπτυχθεί με την πάροδο του χρόνου:

1) Οι μεγαλοφυίες διατηρούν ανοιχτό μυαλό

Προσεγγίζουν κάθε πρόβλημα ή κατάσταση με ανοιχτό μυαλό, σχεδόν με μια παιδιάστικη στάση εξερεύνησης και ανακάλυψης. Όσο πιο ανοιχτό είναι το μυαλό σας σε νέες και διαφορετικές προσεγγίσεις σε καταστάσεις στη ζωή σας, τοσο πιο πιθανό είναι ότι θα έχετε την ευκαιρία να πάρετε ιδέες και ενοράσεις που σας μετακινούν έξω από τη ζώνη άνεσής σας.

Ιδέες που σας επιτρέπουν να σκεφτείτε έξω από το κουτί.

ΟΙ μεγαλοφυίες ρωτούν συνεχώς «Γιατί;» και «Γιατί όχι;» και «Τι θα συμβεί αν;”

2) Οι μεγαλοφυίες εξετάζουν κάθε πτυχή του προβλήματος

Εξετάζουν προσεκτικά κάθε πτυχή του προβλήματος, αρνούνται να βγάλουν συμπεράσματα, και συγκεντρώνουν όλο και περισσότερα δεδομένα. Δοκιμάζουν και να επικυρώνουν τα συμπεράσματά τους σε κάθε στάδιο. Αποφεύγουν τη βιασύνη στην κρίση. Είναι πάντα ανοιχτοί στο ενδεχόμενο ότι θα μπορούσαν να κάνουν λάθος, ή ότι η ιδέα τους δεν είναι καλή.

Η καλύτερη λύση

Ο Albert Einstein κάποτε ρωτήθηκε: «Αν υπήρχε μια σοβαρή κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή δυνητική καταστροφή που επρόκειτο να καταστρέψει τη γη σε 60 λεπτά, και σου ζητούσαν να βρεθεί μια λύση, τι θα έκανες;”

Ο Αϊνστάιν απάντησε,

“Θα πέρναγα τα πρώτα 59 λεπτά με τη συλλογή πληροφοριών, και την τελευταία στιγμή θα έλυνα το πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.”

Στις επιχειρήσεις σήμερα, ειδικά στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, όσο περισσότερο χρόνο περνάτε σε στενή συνεργασία με τους πελάτες για να είστε σίγουροι ότι το νέο προϊόν σας ή ιδέα υπηρεσίας είναι ακριβώς αυτό που θέλουν, χρειάζονται, και είναι πρόθυμοι να το πληρώσουν, τόσο πιο πιθανό είναι ότι θα είναι επιτυχής σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη και άκρως ανταγωνιστική αγορά.

3) Οι μεγαλοφυίες παίρνουν μια συστηματική προσέγγιση

 

Επιτυχημένοι μαθηματικοί, φυσικοί, γιατροί, μηχανικοί, και άνθρωποι σε άλλα επαγγέλματα δεν ρίχνουν τον εαυτό τους σε ένα πρόβλημα σαν ένα σκυλί που κυνηγά ένα διερχόμενο αυτοκίνητο. Αυτοί μάλλον ακολουθούν μια προσεκτικά σχεδιασμένη λίστα και εργάζονται μέσα από ένα πρόβλημα, βήμα-βήμα προς ένα συμπέρασμα.  

Ο Atul Gawande, στο βιβλίο του The Checklist Manifesto, αφηγείται την ιστορία των δύο επιτυχημένων ειδικών πάνω στις επενδύσεις, όπου ο ένας είναι πολύ πιο επιτυχημένος από τον άλλο.

Αποδείχθηκε ότι και οι δύο είχαν πολλά χρόνια εμπειρίας στην αξιολόγηση και κάνοντας σημαντικές επενδύσεις για τον εαυτό τους και τους πελάτες τους. Όμως, ο πιο επιτυχημένος σύμβουλος είχε αναπτύξει μια λίστα με ουσιαστικές ερωτήσεις για να ρωτάει και τέστ για να εφαρμόζει σε κάθε επενδυτική πρόταση πριν από τη λήψη μιας απόφασης.

Ο άλλος σύμβουλος χρησιμοποιούσε πολλές από τις ίδιες τεχνικές και τακτικές για να εκτιμήσει μια επένδυση, αλλά λειτουργούσε περισσότερο από διαίσθηση και εμπειρία. Ως αποτέλεσμα, συχνά έχανε χρήματα όταν θα μπορούσε να το αποφύγει.

Εδώ ήταν το ενδιαφέρον σημείο που παρατήρησε ο Gawande. Ο πρώτος σύμβουλος είχε σταθερά μεγαλύτερη επιτυχία από τον δεύτερο. Αλλά, σε διάφορες περιπτώσεις, έκανε λάθη και έχανε χρήματα.

Ο λόγος ήταν πάντα ο ίδιος. Είχε παραμελήσει να ακολουθήσει τη δική του λίστα ελέγχου. Είχε αμελήσει ένα ή δύο καίρια σημεία στην λίστα του με τα σημαντικά ζητήματα.

Η συστηματική μέθοδος Επίλυσης Προβλημάτων

Έχω ανακαλύψει και συνθέσει μια ενιαία μέθοδο επίλυσης προβλημάτων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για το υπόλοιπο της ζωής σας.

Βήμα 1: Καθορίστε το πρόβλημα ή τον στόχο ξεκάθαρα

Καθορίστε το πρόβλημα ή τον στόχο ξεκάθαρα, γραπτώς, σε μια σελίδα μπροστά σας. Αν εργάζεστε με μια ομάδα, γράψτε και ξαναγράψτε το πρόβλημα ή τον στόχο σε έναν πίνακα, μέχρι όλοι να συμφωνούν, “Ναι. Αυτός είναι ο σωστός ορισμός του προβλήματος. “

Στις επιχειρήσεις, η ανάπτυξη του σωστού ορισμού του προβλήματος συχνά κάνει τη λύση να φαίνεται προφανής.

Βήμα 2: «Τι άλλο είναι το πρόβλημα;”

Μόλις έχετε ορίσει το πρόβλημα ή τον στόχο με σαφήνεια, αναρωτηθείτε, “Τι άλλο είναι το πρόβλημα;”

Ορίστε και επαναπροσδιορίστε το πρόβλημα με διάφορους διαφορετικούς τρόπους για να το κάνετε περισσότερο δεκτικό στη σωστή λύση.

Το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να καταλήξετε με μια πολύ καλή λύση σε λάθος πρόβλημα ή σε ένα πρόβλημα που δεν υπάρχει.

Η διαδικασία της καινοτομίας

Η φιλοσοφία της κάθε επιτυχημένης επιχείρησης και επιτυχημένου στελέχους είναι η Σ.Α.Β., που σημαίνει “Συνεχής και Ατελείωτη Βελτίωση».

Αποφασίστε να προχωρήσετε με τόλμη έξω από τη ζώνη άνεσής σας. Αναζητάτε συνέχεια νέους, καλύτερους, ταχύτερους και φθηνότερους τρόπους για να πετύχετε τους στόχους σας και να προχωρήσετε μπροστά.

Να είστε έτοιμοι να αποτύχετε ξανά και ξανά όταν είστε στην ανάπτυξη ή στην εισαγωγή νέων προϊόντων, υπηρεσιών, μεθόδων ή στρατηγικών. Τίποτα δεν λειτουργεί πάντα με τον τρόπο που νομίζετε. Θα ζήσετε συνεχής απογοητεύσεις, δυσκολίες, αναποδιές, και προσωρινές αποτυχίες στο δρόμο προς την επιτυχία.

Ο Thomas J. Watson ο πρεσβύτερος, ο ιδρυτής της IBM, κάποτε ρωτήθηκε πώς να πετυχαίνουμε πιο γρήγορα. Εκείνος απάντησε, “Αν θέλετε να πετύχετε πιο γρήγορα, θα πρέπει να διπλασιάσετε τους ρυθμούς αποτυχίας σας. Η επιτυχία έγκειται στην αθέατη πλευρά της αποτυχίας.”

Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως η αποτυχία. Υπάρχει μόνο ανατροφοδότηση. (feedback). Oι δυσκολίες δεν εμφανίζονται για να εμποδίσουν, αλλά για να καθοδηγήσουν. Η φόρμουλα είναι πάντα η εξής:

 Δοκιμάστε, δοκιμάστε ξανά, και μετά… δοκιμάστε κάτι άλλο.

You may also like

Αφήστε ένα Σχόλιο

🍪 "Γεια σας! Χρησιμοποιούμε Cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στο ταξίδι αυτοβελτίωσης - πατήστε 'Αποδοχή' για να συνεχίσετε ή 'Απόρριψη' αν προτιμάτε την αυτοβελτίωση χωρίς Cookies!" Αποδοχή Απόρριψη